Har din surfplatta gått sönder? Spräckt eller trasig skärm, dåligt batteri, mjukvarufel, trasig baksida eller chassi? Oavsett fel så hjälper vi dig med alla märken! Apple iPad, Samsung Galaxy, Huawei, OnePlus, LG, Sony, Xiaomi m.fl..
Apples olika modeller hittas nedan.
Samsungs olika modeller hittas nedan.
Huawei, Xiaomi, Lenovo, m.fl..
Går du runt med en trasig surfplatta?
Har du fått en sprucken skärm efter att olyckan varit framme, och du har råkat tappa din surfplatta i marken? Är surfplattans batteri dåligt och behöver laddas ofta?
På TekniCare lever vi för mottot allt går att laga! Vi erbjuder dessutom alltid kostnadsfri felsökning om du väljer att laga din surfplatta hos oss! Annars tar vi en felsökningsavgift på 298kr för att täcka tid och kostnader om du som kund inte väljer att gå vidare med reparationen.
Väljer du att reparera hos oss bjuder vi självklart på felsökningskostanden!
Vi på TekniCare har lång erfarenhet av reparation av surfplattor av alla befintliga märken som går att hitta på marknaden.
Vi ser till att din surfplatta får vara med ett bra tag till, bra för plånboken och bra för miljön!
Vid första kontakten beskrivs surfplattans problem för oss och vi gör en kostnadsfri felsökning för att fastställa felet.
Därefter får du som kund ett kostnadsförslag på lösningar.
Om du väljer att gå vidare att laga din surfplatta hos oss så reparerar vi direkt i butiken medan du väntar, självklart med högsta kvalité och med en garanti på tolv månader.
Om du har spräckt eller krossat glaset, alternativt skärmen, eller om touchen har slutat att fungera.
Ett vanligt fel om enheten inte håller laddning som den brukar, laddar inte alls eller att den laddar ur snabbt.
Om enheten inte laddar, inte regerar när den är inkopplad eller när man måste justera kabeln för att den ska börja ladda.
Hör du dåligt eller hörs du dåligt? Låter ljudet ur högtalarna lågt eller sprakigt? Då kan det räcka med en rengöring. Annars byter man ut högtalaren, alt. mikrofonen beroende på problem.
Om kameran är skadad, inte går att starta eller är suddig.
Om knappen inte fungerar, är stum eller helt enkelt har lossnat.
Om chassit är sprucket, böjd eller skadat på annat sätt så kan vi byta det så den ser ut som ny.
Har du tappat din surfplatta i vatten eller kanske t.o.m. råka köra den i tvättmaskinen!? Vi hjälper dig reparera, alt. spara din information.
Om du har spräckt eller krossat glaset, alternativt skärmen, eller om touchen har slutat att fungera.
Ett vanligt fel om enheten inte håller laddning som den brukar, laddar inte alls eller att den laddar ur snabbt.
Om enheten inte laddar, inte regerar när den är inkopplad eller när man måste justera kabeln för att den ska börja ladda.
Hör du dåligt eller hörs du dåligt? Låter ljudet ur högtalarna lågt eller sprakigt? Då kan det räcka med en rengöring. Annars byter man ut högtalaren, alt. mikrofonen beroende på problem.
Om kameran är skadad, inte går att starta eller är suddig.
Om knappen inte fungerar, är stum eller helt enkelt har lossnat.
Om chassit är sprucket, böjd eller skadat på annat sätt så kan vi byta det så den ser ut som ny.
Har du tappat din surfplatta i vatten eller kanske t.o.m. råka köra den i tvättmaskinen!? Vi hjälper dig reparera, alt. spara din information.
TekniCare vill tydligöra att vi inte har som mening att inkränka i Apples varumärke. Utan endast anser hjälpa deras kunder. Apples varumärkestermer är skyddade enligt lag. Läs mer om det här.
Är det något tillbehör du söker men som vi inte har inne, hör av dig till oss så tar vi hem det åt dig!
Vi har bland annat;
Nästan alltid vid en skärmreparation så byter man både glas och LCD/OLED då de är ihoplimmade. På de modeller som är vattentåliga så byter vi ut tätningen mot en ny. Vanligtvis tar det inte mer än 30 minuter att byta en skärm men vi erbjuder även byte direkt till vissa modeller vid mer akuta behov.
Denna reservdel är antingen tagen från en för övrigt defekt telefon men med oanvänd skärm eller så har man bytt enbart glas. Det betyder att det är samma skärmkvalitet som när din telefon köptes ny.
Denna reservdel ser i princip lika bra ut som standard men är tredjepartstillverkad. Den stödjer även alla funktioner fullt ut som standardskärmen har så som t.ex. 3D-touch, True Tone osv.
Tredjepartstillverkad skärm som helt enkelt inte håller samma kvalitet som original. Det är fortfarande en bra reservdel men det som skiljer är färgerna, kvalitet på glas och att touchen kan vara något segare i responstiden.
Med rätt verktyg så är ett batteribyte en av de snabbaste reparationerna. Det är oftast det bästa man kan göra för att förlänga livstiden på sin enhet. Beroende på modell så löser vi det oftast medans du väntar!
Vid ett byte med original-reservdel så kan ni självklart förvänta er samma kapacitet som när enheten var ny.
I den mån det inte finns original-batterier tillgängligt så monterar vi dit tredjepartstillverkade. Vi köper bara in kvalitetskontrollerade reservdelar med CE-märkning för att försäkra oss och er att säkerheten är på topp.
Det vanligaste felet när man har problem att ladda sin enhet är att det fastnat smuts i laddporten. Hjälper inte en rengöring så är det näst vanligaste felet att man har slitit ut sin laddport. Det är lätt att man knäcker dom när man vickar fram och tillbaka med laddkabeln.
Rengöringen sker via speciella verktyg och rengöringsmedel för att få bort all smuts och eventuella skador på stiften i laddporten för att återställa full ladd-funktion.
På de flesta modeller så byter man ut laddporten som sitter kopplat via en flexkabel till moderkortet.
På andra modeller så sitter laddporten direkt fastlödd på moderkortet, då krävs det en mer avancerad reparation.
Det är väldigt vanligt att det kommer in smuts och damm i öppningarna för högtalare och mikrofon. Räcker det inte med en rengöring så har de på annat vis skadats och behöver ersättas.
För ett perfekt resultat öppnar vi upp telefonen och rengör filter och galler på djupet med rengöringsmedel och tryckluft med en kompressor.
Hjälper inte en rengöring så har de skadats av någon annan anledning. Då byter man helt enkelt ut den. Vad gäller mikrofon så inkluderar den reservdelen t.ex. på iPhone även framkamera och ljus- och närhetssensor.
När man har problem med någon av sina kameror på sin telefon så handlar det nästan alltid om att byta ut den mot en ny. I vissa fall så kan dock kameran sluta fungera p.g.a. något annat fel i sin enhet.
Om bilden svajar och inte lyckas stabilisera sig så är bildstabilisatorn defekt. Man byter då ut kameran mot en ny.
Har man råkat spräcka kameraglaset så är det rätt vanligt att man får in antingen fukt eller damm i kameran. När damm kommit in i linsen så blir det mörka prickar på bilderna.
I de flesta fall så måste man byta till en ny kamera.
Det kan vara fel på kretsen på moderkortet som styr kameran eller någon annan del i enheten som stör ut kameran. Vi utför alltid en genomgående felsökning för att fastställa det exakta felet innan vi går vidare med reparationen.
Fungerar inte din knapp som den ska så behöver den förmodligen bytas för att återfå samma funktion som när den var ny.
På modeller med hemknapp går den oftast att byta ut den utan några större problem. Men på vissa märken kan man förlora funktioner som t.ex. Touch ID på Apples enheter då det inte tillåts av ”säkerhetsskäl”. Man kan dock få tillbaka övrig knappfunktion.
I vissa fall hjälper det med en genomgående rengöring av knappen för att den ska fungera igen.
Tappar man mobilen direkt på en knapp, t.ex. en av volymknapparna, så kan man i vissa fall återställa funktionen genom att öppna upp telefonen och justera chassit om nu inte knappen fysiskt gått sönder.
Beroende på modell och tillverkare så kan byte av baksida ta lite olika lång tid. I vissa fall byter man bara baksidan, i andra fall byter man hela chassit.
Om det är mer än bara glaset som är trasigt så byter man hela chassit för bäst resultat, det tar vanligtvis runt 60 minuter.
På android-mobiler så som t.ex. Samsung, Huawei, Sony m.m. så byter man oftast bara baksidan. Det tar i de flesta fall inte mer än 10-20 minuter.
På iPhone med glasbaksida så tar det lite längre tid eftersom glaset är hel-limmat så man behöver räkna med några timmar.
När en enhet har blivit utsatt för vätska så är det bästa om man åtgärdar det snarast möjligt!
Man ska låta bli att starta enheten och helst koppla ur batteriet. Det är tyvärr svårt att göra själv så det är rekommenderat att lämna in det hos någon som har de rätta verktygen!
Förutom att öppna upp och koppla ur allt som kan ta skada så genomför vi en utförlig felsökning för att se hur pass mycket som har tagit skada.
För säkerhets skull, oavsett hur mycket vätska som kommit in i enheten, så monteras den ner för att kunna avlägsna kretskorten så man kan lägga dom i en ultraljudstvätt. Detta för att avlägsna all vätska som senare skulle kunna leda till korrosion och även för att lättare kunna se var det kan ha uppstått kortslutningar m.m.
Bedöms enheten som okej för reparation så erbjuder vi kunden det, i annat fall så erbjuder vi hjälp att rädda informationen då det i nästan alla fall alltid går att ordna.